Perth

16 september 2016 - Perth, Australië

Jep, deze dag moest er ook een keer van komen, we moeten Doei zeggen tegen onze trouwe vriend Archie. Na een wasbeurt brengen we hem naar de verhuurplek. Gelukkig wordt ons mini deukje niet gevonden en dat de spiegel anders is zien ze ook niet! Wat een mazzel. Niet dat ik denk dat het veel uitmaakt bij zo’n auto, hij had al een huge deuk!

We lopen naar het station waar onze tijd met het openbaar vervoer officieel weer begint. We gaan naar het centrum van Perth om een beetje uit te vogelen wat ons leuk lijkt om te doen. We besluiten vandaag nog even naar the Swan Bells (bell tower) te gaan! Een interessante mooie toren. We krijgen een rondleiding in de toren en we mogen jaja ook even de bellen luiden. En of het nog niet gekker kan haal ik zelfs “met alle anderen” mijn klokkenluider diploma! De Bellen in de toren zijn afkomstig uit Engeland maar omdat ze te groot waren voor daar zijn ze hier heen verhuisd.
We lopen nog even een stukje door het centrum en daarna gaan we weer richting huis.

De volgende dag is het heel erg vroeg al weer dag. We moeten op tijd bij de boot zijn om naar Rottnest Island te gaan. Het is een leuke grote boot en de boottocht duurt ongeveer 1.5 uur. Het lijkt erg op onze Waddeneilanden! We hebben fietsen gehuurd waar we mee over het eiland crossen. Er zijn prachtige stranden en het water is prachtig blauw. Helaas is het geen zwemweer maar genieten doen we zeker. En dan natuurlijk HETGEEN wat iedereen brengt naar dit eiland Quokka’s een schattig buideldiertje  ter grote van een groot konijn wat een beetje aan een Kangaroo doet denken. Ze worden de vrolijkste beestjes op Aarde genoemd vanwege de lach die ze hebben op hun gezichtjes.

Maar nu de vraag die waarschijnlijk iedereen heeft,  zo’n leuk eiland en met die naam? Jep! De Nederlandse reiziger Willem de Vlamingh ontdekte dit eiland in 1696 en hij vond de dieren op het eiland die volgens hem grote ratten waren. Vandaar dat hij het eiland Rattennest noemde. Later werd dit Rottnest.

Einde van de dag gaan we weer met de boot terug, erg moe maar wat was dat genieten. Eenmaal terug in Perth gaan we uit eten bij een restaurantje waar we volgens iedereen gegeten moesten hebben. Het is allemaal vegetarisch Aziatisch eten en werkt als een buffet. Als je uitgegeten ben dan betaal je naar wat je het waard vond. Een leuke ervaring, maar toch ook wel een beetje ongemakkelijk want hoeveel betaal je nou?

De volgende dag gaan we naar Fermantele, een leuke plek met de bekende market. Een leuke markt maar ontzettend druk! We lopen wat rond en bekijken wat oude gebouwen. Als het begint te regenen nemen we een Mexicaanse lunch en daarna besluiten we weer terug te gaan. We voelen ons allebei niet fit dus bank hangen en lekker netflixen klinkt als muziek. En als kers op de taart Glenn de eigenaar van het huis heeft de Jacuzzi voor ons aangezet!

De volgende ochtend is het alweer zondag. Glenn is vrij en neemt ons mee op tour. We gaan eerst naar een kleine waterval waar we wat rondwandelen. Daarna stoppen we ergens om koffie te drinken en scones te eten. Vervolgens gaan we naar een National park waar ook weer een waterval is en een hele tamme kangaroo, hij was wat apart, een fluffy vacht en hier en daar wat wit had ik nog nooit gezien maar hij was erg lief!

Hierna gaan we wat groentes shoppen om einde van de dag lekker sushi te maken!

De volgende dag gaan we terug naar het centrum van Perth om lekker wat rond te wandelen winkels te bekijken. En de rest van de dag niksen. ‘s Avonds maakt Glenn een lekker groentesoep voor ons we voelen ons allemaal niet fit dus mooi van vitamientjes binnen.

De volgende dag, we start running out with stuff to do. Dus we besluiten om willekeurig bij stations uit te stappen en rond te wandelen. Wat leuke en minder leuke plekken oplevert een lekkere koffie en ja als Perth niet zo ver weg was van serieus alles, dan kon ik hier wel wonen. Maar voor nu ga ik nog steeds voor Queensland. Na gister zo gezond gedaan te hebben eten we deze avond patatjes. Glenn zorgt wel goed voor ons!

De volgende dag starten we rustig op. Eerst een beetje netflixen en daarna gaan we richting Hillary’s op Glenn’s aanraden. We wandelen hier een tijd rond langs het strand en de haven en hebben lunch. Na een lange tijd wandelen nog geen bushalte tegen gekomen besluiten we met Uber richting het station te gaan. Frankie laat mij kennis maken met Uber. Dit is een app waarmee je een taxi bestelt, alleen zijn het vaak wat luxere auto’s en staat er geen Taxi op het dak. Het is dus luxer maar ook goedkoper dan een gewone taxi. En het werkt erg simpel als je in grotere steden bent dan is er vaak een Uber in de buurt en kunnen ze er in drie minuten zijn. Voor de mensen die deze app nu gaan downloaden stuur mij even een berichtje zodat ik je een uitnodiging kan sturen dan krijgen we allebei 10 dollar cadeau voor onze eerste “volgende” rit.

De vollende dag is het een chilldag, we doen wat boodschappen voor het avondeten en kijken lekker Netflix! Even lekker hangen. Er komt voor mij eer behoorlijk drukke tijd aan omdat ik weer alles gewijzigd heb. Ik heb een baan gevonden in een roadhouse wat wel goed betaalt en om niet kaal thuis te komen leek dit mij toch een iets betere optie.

Zaterdag  17 sep vliegen we naar Adelaide waar we ook weer een couch surf plek hebben gevonden. We blijven hier tot de 21e om dan naar Melbourne te vliegen. Helaas ga ik hier eigenlijk veel te kort zijn waardoor ik The Great Ocean road en Tasmania skip. 27 september vlieg ik naar Nieuw-Zeeland en 31 oktober kom ik weer terug hier in Australië, wat echt een gekkenhuis gaat worden want eerst vlieg ik van Nieuw-Zeeland naar Brisbane van Brisbane naar Perth en van Perth naar Karratha drie vluchten in een dag ooh lord. Hier word ik opgepikt om te starten aan mijn baan. Dit in de roadhouse dat houdt in, een huis in the middle of nowhere (good for saving money) waar mensen kunnen eten/drinken, overnachten en tanken. Via facebook heb ik deze baan gevonden en het meisje dat er gewerkt heeft is erg enthousiast hierover. Wat ik precies ga doen? Ik laat me verrassen. Afhankelijk van hoelang ik het volhoud besluit ik hoelang ik blijf en hoe de weg naar huis er uit gaat zien.

Nu toch weer allemaal spannend zeker gezien ik het alleen moet doen. Als ik naar NZ vlieg blijft Frankie nog een tijdje in Melbourne om daarna met haar oude huisgenootje naar NZ te vliegen die daar officieel woont en daarna gaat ze weer terug naar huis (UK)

's Avonds maak ik het avond eten klaar. En hebben we wat stressmomenten, Frankie’s ouders hebben via Western Union geld naar haar toegestuurd, wat we bij the postoffice op wilden halen. Maar vanwege een grote netwerk storing wat we niet helemaal geloofden konden we het geld wat al uit de kas was gehaald niet in ontvangst nemen. Toch vreemd! Als vervolgens haar ouders het bericht krijgen dat ze het geld heeft, wat ze dus niet heeft slaat er lichte paniek toe. We bellen voor de zekerheid de politie om het maar alvast aangegeven te hebben. En onze missie voor morgen ochtend is dit gefikst te krijgen. Hopelijk is het allemaal gewoon gebaseerd op een mistake.

De volgende ochtend gaan we natuurlijk eerst naar the post office. Na een hoop heen en weer gebel is het gelukkig allemaal geregeld! De rest van de dag kunnen we onze verslaving voortzetten en  kijken we vooral Sons of Anarchy ‘eindelijk’ ook hier op Netflix. We duiken in de jacuzzi en zoeken uit hoe we morgen naar het vliegveld gaan. Tja met de Uber dus, dit is 2 dollar goedkoper dan eerst helemaal naar het station te lopen dan naar het centrum te reizen om daar met the airport shuttle naar het vliegveld te gaan.

Vanaf morgen is het rustig scharrelen voorbij en gaat er weer fanatiek gereisd worden!

1. Marloes Hendriks:
    17 september 2016
    Heerlijk, even zo bijkomen in Perth. Zo'n "klokkenluiderdiploma" stat vast goed op je C.V. ;-). Veel plezier in Adelaide!