Treinreis Bangkok - Chiang Mai

8 maart 2017 - Lombok, Indonesië

We vinden een tuk tuk en halen eerst Mahdis bagage op bij haar hostel en gaan daarna nog even langs mijn hostel. Als we aankomen op het station horen we al snel dat er vertraging is. Het station is er smerig en er liggen allemaal zwervers te slapen. We lopen even naar de 7-Eleven om een broodje te kopen en dan is het wachten. Na een uurtje wachten blijft het verhaal nee, nog maar een uur hoor. Na drie uur beginnen mensen vluchten en hostels te boeken en af te halen maar wij zijn die hards en geven niet zo snel op. Als er na vier uur wachten dan wordt gezegd nog twintig minuten en na twintig minuten weer twintig minuten begint de moed aardig in de schoenen te zakken. Gaat die trein nog komen? We voelen ons niet zo lekker want het is zoo poluted op het station. Na ruim vijf uur is ie er dan eindelijk. Eerst moet iedereen er uit en dan moeten alle bedden klaar gemaakt worden. Eindelijk kunnen we vertrekken. Het bed heeft schone spullen maar toch raak ik de muur liever niet aan. Wel val ik gelukkig vrij snel in slaap. Rond acht uur is het licht en word ik al weer wakker. Een bezoekje aan de wc is ook geen pretje want het is echt zooooo vies. Als we zitten heb ik super veel zin in fruit bij het ontbijtpakket zit wel een banaan, maar dat kan je dus alleen al heel pakket kopen en de rest wil ik niet. Als ik vooraan even ga vragen of het echt niet mogelijk is om een losse banaan te kopen ga ik al snel weer teleurgesteld op mijn plek zitten. We hebben vaak dat er op perronnetjes even stil staan en smeken de conducteur even naar een winkeltje te rennen waar bijna niks te koop is. Ons ontbijt bestaat dus uit een ijsje haha backpackers leven! Al snel zijn veel mensen uitgegeten en hebben hun bananen niet gegeten de vrouwen die de lege dienbladen afhalen beginnen dus al snel alle overige bananen bij mij te droppen hoe lief, echt zo leuk!

Als we dan eindelijk in Chiang Mai aankomen vinden we een tuktuk die eerst mij naar m'n plek brengt en vervolgens Mahdis naar haar hostel. Mahdis gaat vanaf morgen voluntair werk doen bij olifanten. Ik heb via air benb een kamer geboekt en heb echt een super kamer met een geweldig uitzicht vanaf mijn slaapkamer en balkon!

Vanaf morgen gaat er voor drie werken weer een hoop veranderen ik ben weer even student! Ik loop naar de nearby gelegen shopping mall Airport Plaza. Dit is ongeveer 1,2 km lopen, ik doe wat boodschappen en wandel weer terug. Onderweg koop ik een groot ijskoud Chiang biertje dat ik rustig op mijn balkon op drink, muziekje aan helemaal perfect!

De volgende ochtend ben ik op tijd wakker. Via de hotelbaas had ik geregeld dat er een tuk tuk zal zijn die mij naar school toe brengt. Als die vijf minuten te laat er nog niet is komt de baas hard aanrennen en zegt dat ik ‘m moet volgen. We rennen naar z'n auto waar ik in moet stappen hij brengt me weg. Tuk tuk to late I bring you. Haha Nice! Kan ik hem mooi even uithoren hoe ik hier ergens aan een scooter kan komen. You have to go to the street to hire scooter than 200 bath my office 250 bath! (Asian accent) Haha geweldig wat een goede verkoper!
En ben ik toch nog ruim op tijd op school super!

Het is op een erg afgelegen plek waar een vredige sfeer hangt en alles tot op de puntjes verzorgd wordt. Na een tijdje komt mijn leraar er aan, ik heb les met een andere student. Wat een geluk zeg, ik had een klasje van rond de 8 personen verwacht. Nadia is een Frans meisje/vrouw die op Mauritius woont. Mijn leraar Grant komt uit Yorkshire (uk). Het is al meteen super gezellig, wat het leren erg bevordert. Nadia brengt mij weer terug naar mijn hostel waar ik meteen ga internetten en bellen om een plek te vinden om een scooter te huren. Na veel pijn en moeite en de moed die al ver in m'n schoenen gezakt was heb ik dan eindelijk iemand aan de telefoon die mee geeft. Met anderhalf uur word m'n scootertje netjes voor de deur afgeleverd en het is nog een fijn ding ook! Zit alles mij mooi even mee.

Later op de avond spreek ik met Nadia af en gaan we samen ergens een hapje eten. Kan ik meteen even mijn scooter uitproberen. Wat gaat dat ding loei hard! Lag al bijna op m'n muil toen ik iets te hard weg wou trekken.. oepsie. Met gemak gaat hij 100. Ik voel me niet echt fit en met het uur word ik zieker. Woensdag zit ik echt doodziek in de les, verschillende keren vraag Grant of ik het echt wel vol jou aangezien mijn ogen alleen maar huilen. Maar nee voor opgeven hebben we geen tijd.

Donderdag gaat het al wat beter en gaan we met z'n drieën ‘s avonds een hapje eten, want daarna vliegt Nadia al eerder dan gepland richting Bangkok omdat een vriendin van haar daar nu is. Ik heb echt zulke mazzel, gewoon elke dag vijf uur privéles, al was het met Nadia ook wel erg gezellig!

Voordat ik met m'n ogen geknipperd heb is het al weer zaterdag. Mahdis komt vanaf nu eventjes bij mij wonen. We gaan meteen Chiang Mai bezoeken en wat beter bekijken. Het is echt een super leuke stad! 's Avonds gaan we super lekker eten bij een geweldig leuk tentje, wel iets duurder maar echt leuk! We doen nog een drankje maar zijn allebei nog niet echt fit dus gaan heel op tijd slapen! De volgende ochtend gaan we eerst heerlijk ergens ontbijten en dan gaan we op tempel tour! Na heel wat tempels gezien te hebben verdwalen we, wat eigenlijk super leuk is want we komen op allerlei local plekken op een lokaal marktje kopen we een cocosnoot om te drinken. Ik ben hier echt gek op maar deze beat alle andere zo'n lekkere heb ik nog nooit gehad ondanks dat ie niet eens koud is. Ook hebben we best wel honger en we ruiken iets lekkers en lopen rond als twee varkens met onze neuzen in de lucht om nou te kijken waar het vandaan komt. Als we na een tijdje realiseren dat de locals ons vol bewondering aan staan te staren geven we maar op, niet gevonden haha. We rijden terug maar de stad om daar dan maar lekker een hapje te gaan eten op de Sunday night market. Een mega grote markt met echt idioot veel mensen veel eten en spulletjes. Ook koop ik een leuke ring met olifanten, dit vond ik wel toepasselijk in Chiang Mai aangezien Chiang in het Thais olifant is. Daarna moet ik thuis nog wat huiswerk maken en de volgende ochtend is het op tijd weer dag.

Het verkeer was even wennen maar nu heb ik het door en is het prachtig. Als je Mario kan spelen kan je hier rijden. Ik zou bijna overwegen om bananen mee te nemen die ik dan achter mij kan gooien. Er zijn totaal geen regels, ik word met regelmaat ingehaald door politie zonder helm. Ik draag altijd netjes een helm maar het lijkt wel een beetje alsof daar zo naar gekeken wordt als dat wij iemand zien fietsen met een helm haha.

Voor de dinsdag heb ik me met Mahdis op gegeven voor een cooking class. We worden opgehaald en het is echt super leuk! We gaan eerst  naar een local market waar we uitleg krijgen over verschillende ingrediënten. Daarna kunnen we uit een paar gerechten kiezen wat we willen koken. Onze leraar is vrolijk en doet alles eerst op een super leuke manier voor daarna mogen we het na doen en uiteindelijk alles lekker op eten!

We gaan ‘s avonds nog een keer naar een jazz bar waar een Life bandje speelt, echt ontzettend leuk! Ook gaan we nog een andere avond wat feesttentjes af en ondertussen hard huiswerk maken goeie combi, haha zwaar maar super leuk!

Na wat puzzelen met de lesschema's ivm te kort aan leraren was ik er met school over uitgekomen dat ik deze vrijdag geen les heb maar ipv stoppen op de laatste vrijdag we de zaterdag er nog achteraan plakken.  Dit komt super goed uit want ik wou voor het weekend naar Pai. Een plaatjes 3 uur bij Chiang Mai vandaan en nu heb ik hier een dag meer voor.

Vrijdag ochtend op tijd gaat Mahdis richting de bus en stap ik op de scooter en gaan we allebei richting Pai. Dit is een hippie stadje dat wordt gerund door de maffia waardoor drugs hier dus gedoogd worden. De weg hiernaar toe is schitterend, ik geniet er echt van. De hele tocht is drie uur rijden, 140 km en 762 bochten die je maakt. We hebben een super leuk airbenb in een schattig huisje. Inmiddels is het al aan einde van de dag en Mahdis heeft nog niks gegeten, dus we gaan voor haar opzoek naar een maaltijd. We komen op een leuk plekje bij het water terecht maar de meeste tafels zijn al bezet. Aan een tafel zitten drie jongens die roepen dat we bij hun kunnen zitten. Deze jongens passen hier helemaal, echt van dit soort gasten met tattoos en chill haha maar super lachen, ze komen uit Canada en hebben goeie humor.

Als we later weer rondlopen besluiten we dat een massage wel een goed idee is. Nu moet ik dan toch echt concluderen dat Thaise massages meer een soort betaalde marteling zijn. Al is deze wel te overleven. We boeken 's avonds op de markt een dagtrip voor de volgende dag waarin we alles in een dag kunnen zien voor een mooie prijs!

De volgende ochtend vroeg gaat de wekker voor een yoga lesje, die de eigenaresse van de airben b geeft. Super schattig! Daarna worden we opgepikt en al snel zit het busje bom vol. Het is een soort leger busjes er zitten twee verticalen bankjes achterin waar we met z'n alle opzitten. Onze eerste stop is bij caves waar we in groepjes van drie allemaal een eigen begeleider krijgen die ons in de caves rondleiden. Geen enkele cave zal ooit nog Nieuw-Zeeland overtreffen maar het was wel ontzettend leuk. Ook gaan we op een soort van bootje dat bestaat uit bamboe en recht is. Achterop staat iemand ons vooruit te duwen door een stok telkens op de grond te drukken en af te zetten. Het is erg ondiep en we zijn omringd door vissen, echt honderden zwemmen hard mee wat een super leuk gezicht is.

Hierna hebben we lunch wat een echtte tegenvaller is maar er is goed fruit toe en voor dit geld mag ik nou ook weer niet echt klagen.
We vervolgen de tocht naar Amphoe Pai waar we stoppen voor het adembenemende uitzicht, echt heel erg mooi! Daarna gaan we door naar de hot water Springs waar we zomaar onze Nederlandse vriend van Bangkok tegen het lijf lopen, nou het is dat Mahdis hem herkende haha. Als we uitgebadderd zijn maken we nog een stop bij een waterval die een beetje teleurstellend is. Maar het toetje is wel erg leuk we gaan naar de  Pai Canyon waar we de sunset bekijken al met al een ontzettend geslaagde trip! ‘s Avonds gaan we lekker eten en nog wat drinken in Pai.

De volgende ochtend moeten we eerst voor Mahdis naar het station zodat zij de bus terug weer kan boeken. Daarna brengen we nog een bezoekje aan de witte Buddha erg mooi, maar best een stukje klimmen, aangezien die op een berg staat maar dat geeft ook juist weer een leuk uitzicht! Daarna nog even lekker lunchen en is het al weer tijd om aan de tocht naar huis te beginnen. Het blijft mooi maar drie uur op een scooter is toch wel echt lang hoor!

‘s Avonds nog even snel mijn huiswerk van het weekend inhalen en dan snel weer onder de wol. Op naar mijn laatste schoolweek!