Nieuw-Zeeland: Zuidereiland: Christchurch, Kaikoira overstap en eerste deel Noorder eiland

9 oktober 2016 - Christchurch Airport, Nieuw-Zeeland

Nieuw-Zeeland: Christchurch, Kaikoura start Noorder eiland.

Als ik ‘s nachts eindelijk in mijn hostel aan kom, was er natuurlijk wat verkeerd gegaan met de reservering van het hostel en stond ik op een verkeerde datum ingepland. Gelukkig had ik screenshots bij me en kon ik na lange tijd eindelijk naar een kamer (niet dat het druk was).

De volgende ochtend was ik van plan uit te slapen maar om zeven uur ben ik gewoon weer wakker. Als ik na een half uur er dan maar uitga ga ik eerst opzoek naar ontbijt. Helaas was er geen avondeten in het vliegtuig waar ik vanuit was gegaan. Aansluitend in het hostel is een cafeetje waar ik ook free wifi heb en iedereen even kan laten weten dat ik nog leef.

Om negen uur gaat er een kantoortje open waar ik m’n vragen kan stellen. Helaas kan zij mij niet helpen omdat ik mijn boekingen voor de bus online heb gedaan. Ik moet bellen, ik kan daar de telefoon gebruiken en bel ze op. Ik kan meteen inboeken voor de bus de volgende dag en in de bus zou mij alles hoe verder duidelijk gemaakt worden.

Ik ga Christchurch ontdekken, een stad waarvan ik niet weet wat ik er van moet vinden. Ik heb erg het gevoel dat ik thuis ben op mijn werk en mijn werkschoenen ben vergeten. De hele stad is een grote bouwplaats, echt bizar. Na wat wandelen vind ik de shopping mall, niet erg groot maar wel leuk. Na al drie weken opzoek te zijn naar een schaar (geloof het of niet maar geen hostel en zelfs in Frankies’s oude huis was er geen) besluit ik er dan maar een te kopen. Eindelijk weer mijn haar knippen, het is zo mega dood. En dit keer dan niet eens met een keukenschaar!

Na wat verder wandelen vind ik de supermarkt met wat andere winkels in een soort passage. Hier is ook een telefoonwinkel waar ik weer een simkaartje kan kopen. Helaas mega duur, internet en alles is hier erg duur omdat tja er woont ongeveer niemand hier. De bevolking van heel Nieuwzeeland is kleiner dan het aantal mensen dat in Londen leeft.

En daarna ja ga ik weer naar de Botanic  garden, zeker de moeite waard. Alles was prachtig in bloei en het rook overal super lekker! Bij de Botanic garden is ook een groot museum wat nog best interessant was.

In de middag besluit ik naar de Gondola’s te gaan wat ik mij had laten adviseren in het visitors center. Ik boek gelijk mijn tickets en een uurtje later stap ik in de shuttel bus die kant op. Alles bij elkaar weer een duur grapje maar het zag er op de foto’s super gaaf uit. Als we met de bus het centrum uitrijden en ik zie dikke mist in de bergen hangen zakt de moed me al weer in de schoenen. Eenmaal daar laat ik mijn ticket zien waarop de man achter de balie zegt: you know there is no view up there. Well yeah I can see that. Too late now thank you! Grr heb ik weer nou ja ik vind de kabelbanen leuk dus dan moet ik daar maar van genieten. Eenmaal boven is het koud en ik kan denk ik wel geteld 3 meter vooruit kijken. Binnen hebben ze wel een kaartje dat je mee neemt in de tijd door Nieuw Zeeland. Je begint waar de vulkaan uitbarst tot aan waar we nu zijn. Om eerlijk te zijn dit was erg leuk gedaan en heb ik toch wat geleerd vandaag.

Eenmaal terug ga ik naar de supermarkt boodschappen doen. Terug in het hostel praat ik met twee Duitse meisjes die amper Engels spreken “deja vu” ze zijn overal in nieuwzeeland geweest en gaan nu richting Australië veel eerder dan gepland en Australië doen ze ook maar 12 dagen omdat ze erge heimwee hebben, zonde zonde! Ik help ze met de vlucht van Brisbane naar Sydney te boeken.

De volgende ochtend 6:15 is het weer dag, ontbijten, spullen pakken en op de bus wachten. Eenmaal in de bus rijden we een rondje om andere mensen op te halen en dan rijden we richting Kaikoura. Helaas is vandaag weer het weer niet te best af en toe een klein buitje en de hele tijd miezeren. Wel kan ik zeker zien dat het een prachtig land is als we over een brug rijden en ik zie het riviertje zie ik blauw water maar dan echt blauw blauw! Er zijn verschillende tours die we daar kunnen doen. Een er van is met dolfijnen zwemmen in de zee. Nou heb ik al dolfijnen van heel dicht bij ezien dus voel ik er niet veel voor 165 dollar te betalen. Ook kan hij ons naar een walk brengen waar we zee honden kunnen spotten dit klinkt wel erg leuk!

Ik ben alleen, maar toch ook niet alleen het heerlijke van reizen. Ik praat veel met een jongen/man (hoe noem je iemand van 35?)  van Mexico en een jongen van België. Ook zijn er een aantal Engelse meiden waar ik wat mee praat. Zij gaan het zelfde rondje doen wat ik nu doe in ongeveer de zelfde tijd, dus die zal ik vast nog wel vaker tegen komen. Wel is dit echt een groepje die hier ook samen gekomen zijn.  Na een tijdje wandelen zien we dan als we naar beneden kijken overal op de rotsen zeehonden liggen. Als we aan de andere kant uitkomen waar de bus ons weer staat op te wachten zijn er ook rotsen waar zeehonden liggen. We kunnen echt erg dicht bij komen. Een man gaat wel erg ver hij houdt zijn telefoon ik denk rond de 50 cm bij de zeehond z’n hoofd vandaan en telkens als hij dat opnieuw doet, doet de zeehond zijn mond open en maakt een gek geluid hij is geloof ik erg geïrriteerd ervan. Het verbaast me dat hij de man niet aanvalt want zo ziet hij er uit. Maar omdat de man dit doet levert het mij dan toch ook wel een grappige foto op.

Op de terugweg naar het hostel waar we eerder al ingecheckt hebben en onze spullen hadden gedropt rijden we langs de supermarkt. Er is hier wel ook een ander centrum maar dat was niet echt bijzonder als je geen shopgeld hebt laat staan ruimte voor spullen.

Later op de dag wandel ik nog een rondje met een Frans meisje, er is verder niet zoveel meer te doen helaas.

De volgende ochtend rijden we richting de Ferry die ons van het Zuider-eiland naar Wellington in het Noorder-eiland vaart. de tocht hiernaartoe is echt WAUW bergen met besneeuwde toppen echt heel mooi! Begin van de middag komen we bij de haven.  Niet iedereen gaat mee, sommigen doen alleen zuid dus blijven hier..De overtocht met de boot is echt schitterend, ik heb een goed plekje op de boot waar ik alles mooi kan zien. Ik zit met de Mexicaan en een Duitse vrouw. Zij hebben het rondje al gedaan en kunnen mij al een hoop vertellen. Ik heb een kort telefoongesprekje in het Nederlands, niet veel later komt er een meisje naar me toe zo jij bent ook Nederlands. Zij heeft ook al een hoop gereisd en gaat hier aan het werk. ‘s Avonds zou ik met haar gaan stappen helaas lig ik de rest van de avond met migraine op bed. Wel heb ik een erg gaaf uitzicht van mijn kamerraam en gelukkig kom ik in deze plaats ook weer terug.

Gelukkig heeft mijn avondmaal aan paracetamol goed zijn werk gedaan en voel ik mij ‘s morgens al weer stukken beter. We vervolgen de weg naar Taupo we komen einde van de dag aan en ik ga samen met de Mexicaan en een Whales meisje een wandeling richting de watervallen maken. Onderweg hiernaartoe lopen we ook langs hot water pools. De damp komt er vanaf en het water voelt heerlijk warm. Ik had voor de zekerheid al wel mijn bikini aan. Maar omdat ik vorige week al een beetje ziek ben geweest dacht ik dat het misschien niet zo verstandig zou zijn. Het probleem is namelijk dat je er ook weer uit moet. De waterfalls zijn erg gaaf het water is blauwer dan blauw en het schuim is sneeuw wit.

De volgende ochtend beginnen we aan een lange tocht richting Auckland. Onderweg maken we een stop op de plek waar ze de Kiwi vogel groot brengen. Dit is de Nieuw-Zeeland vogel. Helaas zijn ze met uitsterven bedreigd omdat onze lieve Engelse buren hier dachten een mini Engeland te creëren. Daardoor namen ze konijnen mee om te kunnen eten, maar al gauw werd dit een plaag. Waardoor ze possums en andere dieren los lieten om de konijnen te eten. Helaas was het favoriete maaltje van de possum niet het konijn maar de baby Kiwi en de eieren. In de opvang proberen ze alle vogels te volgen en zodra er een ei gelegd is halen ze deze op zodat die daar veilig uit kan komen en kan opgroeien tot 1 kilo en dan worden ze weer vrij gelaten. Het is echt een giga ei en de kiwi legt er 2 in 18 dagen. Dat de eieren gestolen worden van de moeders is niet erg. Dit is de enige vogel soort die geboren wordt met de ogen open. Dit is omdat ze vanaf dag een voor zichzelf moeten zorgen. Na het leegeten van het totale ei voordat hij uitkomt kan hij 8 dagen leven zonder te eten. Het uitkomen is erg vermoeiend dus in eerste instantie moeten ze veel slapen. Na acht dagen zijn ze dus eigenlijk gewoon volwassen.

Eind van de middag komen we in Auckland aan. Ik wandel eerst naar de Kiwi office om mijn bussen tot aan het Zuidereiland te reserveren. Weer terug in het hostel vragen de Engelse meiden of ik het leuk vind om mee te wandelen naar de haven. Eenmaal terug ga ik koken en er vroeg in. MOE!

De volgende dag wandel ik rustig wat rond en bekijk  de haven en de art galerie. Einde van de dag spreek ik af met het meisje (Fiona) van Whales om koffie te gaan drinken. We delen een hoop reiservaringen en de tijd vlieg voorbij. Rond half zeven ben ik weer terug in mijn hostel ik kook en besluit er weer op tijd in te gaan, helaas moet ik morgen voor tien uur uitchecken omdat ik niet in een keer alle kamers had gereserveerd met hoop op couchsurfing moet ik nu naar een andere kamer helaas ook nog een duurdere. Dit is voor twee nachten en voor de laatste nacht zit het hostel helaas volgeboekt dus moet ik opzoek naar een andere. Eenmaal terug in mijn kamer is er een Engelse jongen en later komt er nog een Irish omg dat accent het kinkt erg grappig, gelukkig kan ik het wel volgen.

De volgende ochtend check ik uit en ga ik terug naar de keuken om te ontbijten, hier is Will de Engelse jongen ook, hij heeft het rondje wat ik vandaag gepland had al gedaan. Maar helaas is er niet veel anders rondom hier te doen dus hij meldt zich vrijwillig aan als mijn tourguide. We gaan eerst naar het Auckland museum wat van zichzelf al een erg mooi gebouw is. We zijn allebei niet echt museum mensen dus gaan niet naar binnen. Naast het museum zijn de wintergardens waar we doorheen lopen, ze zijn mooi maar ik ben iets te spoilt om er van onder de indruk te zijn. we nemen de bus naar Mt Eden waar we na een klim van de berg een super uitzicht hebben over de stad! We rijden terug langs the new market waar we stoppen voor een koffie. Als we terug zijn in het centrum laat ik Will de haven zien, dus konden we mooi de rollen omdraaien. We lopen langs een Mexicaan met 3 dollar burito’s, we besluiten dit als avond eten te doen. Daarna ga ik weer terug naar mijn hostel.

De volgende ochtend vroeg ga ik al op pad. Eerst even langs de supermarkt om lunch te halen en dan door naar de ferry die mij naar Rangititi island brengt. Dit is de jongste vulkaan van Nieuw-Zeeland. Ik maak hier een mooie wandeling, ik loop langs lava caves en heb vanaf de top een schitterend uitzicht. Wel had ik stiekem gehoopt echte lava te zien. Maar ik denk dat ik iets te veel films gekeken heb. Misschien is het dus maar gelukkig dat ik het niet gezien heb!

‘s Avonds heb ik met Will afgesproken en gaan we een kroegentoch doen. Helaas zit de stop knop bij mij weer veel te laat. Toch echt iets wat ik beter moet leren, misschien vaker oefenen? Eenmaal terug in het hostel beland ik eerst op de wc, helaas niet met het resultaat zonder kater er vanaf te komen. Als ik ‘s morgens wakker word ben ik goed misselijk. Ik wil eigenlijk niet in de spiegel kijken omdat ik natuurlijk mijn make-up er niet heb afgehaald. Dus ik moet er vreselijk uit zien. Met watjes make-up remover goed voorbereid ga strompel ik naar een spiegel. Hoe ik dit gemanaged heb, geen idee maar geen make-up gewoon 0,0 dus ik heb het er afgehaald? Voor mijn gevoel kan ik alles helder herinneren maar dit is dan toch een gat...

Ik probeer m’n spullen bij elkaar te krijgen en moet uit checken, omdat het hostel was volgeboekt.. Ach dan gaan we gewoon naar de buren. Hier moet ik natuurlijk wel weer tot 2 uur wachten voor ik kan inchecken. Maar dit hostel is echt veel beter, meer een huiselijke sfeer en free wifi als ik dit nou eerder had geweten echt super! Het regent hard buiten dus ik beland lekker op de bank met Netflix!

Einde van de dag voel ik me al een stuk beter. Ik neem een douche en probeer wat te eten. Als ik terug kom in m’n kamer zijn er twee Franse meisjes, ze proberen selfies te nemen. Als ik vraag of ze willen dat ik een foto van ze maak vragen ze mij of ik er bij wil in de selfie. Haha oke, die zag ik niet aankomen.

‘s Avonds zou ik met Will ergens heen gaan waar je goed naar de sterren kan kijken en uitleg over de sterren krijgt. Helaas miste hij de ferrie en was 40 minuten te laat waardoor we 30 minuten te laat daar waren en helaas niet meer naar binnen konden. We eindigen bij domino’s pizza en kijken daarna een film in mijn hostel. Daarna is het tijd om afscheid te nemen hij bleef hier nog, waar voor mij morgen het echte avontuur gaat beginnen.

‘s Morgens vroeg wandel ik naar de plek waar de bus mij op komt halen, er staan een al een hele hoop mensen te wachten. Ik zie al snel de Engelse meiden die ik eerder al heb ontmoet en maak een praatje met hun. Als de bus arriveert drop ik snel mijn backpack onderin en check in. Al snel vraagt een meisje of ze naast me kan zitten. Ze heet Sarah en is ook alleen op pad. We zijn al snel gezellig aan de babbel. Als we onze eerste stop maken om boodschappen te doen voegt Madison zich bij ons, meisje van de US. Al snel zijn we een leuk groepje! Later op de dag stoppen we bij Beach walk Cathederal cove. Waar we een wandelling maken. Soms regent het een beetje dus het weer is niet helemaal ideaal.

Einde van de dag komen we dan eindelijk bij HOT WATER BEACH. We hebben een leuke hostel die bestaat uit allemaal kleine huisjes. We kleden ons snel om, huren een schep en gaan richting de beach. Hier aangekomen zijn er al een hoop mensen fanatiek aan het graven of liggen ze al lekker te chillen. Helaas is het niet zo dat je overal kan graven je moet echt de juiste spot hebben wil je warm water hebben. Het is buiten maar rond de 15 graden dus beetje koud eigenlijk voor een bikini. Al snel geven we op en stelen we de helft van iemands spot er zijn zoveel mensen en maar zo weinig plekken waar ook echt hot water is. Helaas is het water ook echt hot hot geen grapje het bubbelt zelfs is gewoon kokend water wat daar naar boven komt. De truc is dus om het goed te mixen met het water van de zee. Het is grappig gedaan te hebben maar niet echt ideaal. En m’n voeten zijn verbrand haha. terug in het hostel eten we fish en chips en zitten we gezellig met ze allen wat te drinken. We hebben een super groep en een super sfeer!

De volgende ochtend vroeg is het weer tijd om verder te gaan. Onderweg hebben we weer een stop waar we een wandeling maken. Dit is echt een leuke, we wandelen over twee bruggen heen en lopen daarna een stuk door een oude goudmijn. Het gebied heet Karangahake. Einde van de dag komen we in Waitomo. Weer een leuk hostel en dit keer zit ik alleen met Sarah en Madison op de kamer. Super! We hebben een tour geboekt die heet The black water rafting. Het klinkt mega gaaf en duurt vijf uur. We gaan eerst abseilend een cafe binnen waar we al meteen een uitzicht hebben op de glimwormen (ook wel the shiny shit genoemd) dit soort diertje eet muggen en insecten en door dit te eten  en te verteren geeft het dus licht af. Eenmaal allemaal beneden klimmen we een stuk verder waar we ons aan een soort kabel verbinden die ons naar beneden slingert. Eenmaal hier kunnen we ons klimtenue af doen en hebben we alleen onze wetsuits nog aan. We gaan allemaal zitten en krijgen warme chocomelk een dikke aparte soort kokoskoek. Daarna krijgen we allemaal een soort van grote opblaas band die we achter ons moeten houden om in het water te springen. Hier moeten we een touw vast pakken en onszelf vooruit slepen. we komen op een plek met echt ontzettend veel glimwormen het lijkt net of we buiten zijn en naar de sterren kijken zo mooi. De stroom van het water is best sterk en we moeten na een tijdje een lange rij vormen door elkaars voeten vast te pakken (nog steeds in de band zittend) we floaten met de stroom mee een stuk naar beneden. Na een tijdje leveren we de banden in en moeten we klauteren en belanden we bij een kleine glijbaan in een waterval.  Na de glijbaan in de stoom nog harder en moeten we onszelf drijvend mee laten voeren. Als we na een hoop gedrijf en geklauter bij het laatste obstakel komen. We wurmen ons door een smal gat dat uitkomt in een waterval, we moeten opwaarts tegen de waterval inklimmen om daarna door een soort smalle cilinder in de volgende waterval uit te komen. Hier moeten we een vrije klim doen van ongeveer 3.5 meter waarna we weer in een smal gat belanden waar je jezelf tussen rotsen doorwurmt. Dan nog een waterval waar je letterlijk in moet staan. Dit is echt super zwaar, het water klettert naar beneden en je moet jezelf staande houden. Na wat gepuzzel met mijn voet lukt het en weet ik me een weg naar buiten te vinden. WAUW wat was dit gaaf. Binnen was het echt super super koud het water was freezing maar de adrealine was te gek. 60 meter onder de grond geweest en glimwormen gezien. Top! Als we terug komen nemen we een warme douche en krijgen we soep!! MOE EN VOLDAAN komen we weer terug in het hostel. We maken nog een lekkere salade en voor de rest doen we vooral eigenlijk niets meer.

De volgende dag springen we op tijd weer in de bus. Na een half uurtje rijden komen we bij Ruakury buch walk. Dit is een leuke loop, eigenlijk over de cave waar we de dag ervoor in zijn geweest.

Na een tijdje zijn we er dan eindelijk HOBBITSON zooo gaaf! Echt iets waar ik naar uit heb gekeken. De plek waar Lord of the rings en de Hobbit zijn opgenomen. We krijgen een rondleiding en leuke weetjes over de film de part in the movie, zo wist je dat: where Gandalf hit his head in Bilbo Baegans house was no scripted, it was on accident but they kept it because it was so funny. so it’s real pain what you see, and will enjoy you probably  a lot more when you’re gonna watch it again now ;)

Bilbos birthday party. They had to film the party seems so many times that they had to chance the beer to 1% without telling the actors so they kept being funny.

Ik vond het geslaagd! Einde van de dag komen we in een hoste (Rotorua)l ik ben hier samen met Madison en we gaan nog even naar de supermarkt en we wandelen wat rond eten avond. Sarah is met een tour mee. Wat weer een hoop geld was en niet echt voor iets heel bijzonders vandaar onze keuzen deze te passen.

Er zijn ook al weer een aantal nieuwe foto's te zien!

1. Marloes Hendriks:
    9 oktober 2016
    Wel een pittige tocht om die glimwormen te zien! Echt weer een nieuw avontuur Nieuw-Zeeland!
  2. Christine:
    19 oktober 2016
    Niet normaal weer wat je allemaal meemaakt en beleefd!! Super:D