Hervey Bay, Fraser Island

1 april 2016 - Fraser Island, Australië

Gister avond aangekomen in het Flachpackers hostel. Was erg mooi (met een regen douch) helaas moesten we de volgende ochtend om tien uur al weer uit checken, het fijne was wel dat het inclusief ontbijt was. Jajaa en er stond Nutella toen m’n brood getoast was. Wou ik de Nutella pakken inmiddels gebruikte een ander meisje het ook. Ze wou de deksel er weer terug op doen en ik zei ooh wait a second please. En ze bleef rustig wachten dus ik zei, ooh you don’t have to wait? Maar ze bleef staan, gek moment. Daarna wou ik nog een broodje en de Nutella was weg dus ik vroeg aan de man die er werkte of er een nieuwe kon komen. Kijkt hij me aan, Nutella?? We don’t have Nutella? OMG shit daarom voelde het dus zo gek toen ik het pakte en het ergste, ik was er niet echt zuinig mee OEPS…  nou ja dan maar Jam, haha.
Na het ontbijt uitchecken om naar het volgende hostel te lopen. We moeten switchen om dat deze inclusief was voor de tour.

Dit hostel is helaas niet zo mooi. Maar wel prima. Eerst wat rond wandelen langs een paar winkeltjes en even bij het strand gekeken erg mooi! Even lunchen en wat internetten. Daarna krijgen we een uitleg over de tour en wat we mee kunnen nemen, helaas niet onze rugzak. We moeten wat kleren in een tas doen en het hoog nodige mee nemen. Daarna krijgen we een soort van boodschappen lijst. We hebben 2 keer ontbijt 2 keer avond eten en 3 keer lunch. We zijn met een groep van acht personen waar mee we ook samen in een jeep gaan. Dus we dachten dat het handigst was om met z’n allen boodschappen te doen. NOU NOOIT MEER! Iedereen wil wat anders. Je betaalt voor dingen die je niet eens wil.. DRAMAA. Maar het is een soort van gelukt en we gaan dit vast overleven!

Morgen ochtend om zes uur smorgens moeten we klaar staan dus nu snel een douch nemen en slapen!

Eerste dag

Bluhhh de wekker 05:00 uur.. zo vroeg. Snel ontbijten alle spullen pakken en uitchecken.
Toen iedereen zich benden verzameld had moesten we met z’n alle een film kijken. Er werd in uitgelegd hoe je het veiligst kon rijden, wat de regels op het eiland waren. En hoe je moest oppassen voor enge dieren. Want jajaa er leven heel wat dodelijke slangen en spinnen. Ook wordt er gewaarschuwd voor de dingo’s maar daar ben ik dan weer absoluut niet bang voor.
Eerst wat lijsten in vullen en een kopie van mijn rijbewijs laten maken, en yeah wat heb ik een geluk! Je mag alleen rijden als je 21+ bent en langer dan 3jr je rijbewijs heb.
Daarna door naar de auto. Er passen 8 mensen in een auto, het zijn allemaal toyota landcruisers. Wij hebben inmiddels onze eigen groep gemaakt .Julia en Marie. Twee andere Duitse meiden, Nina en Luisa, twee Zweedse meiden, Julia en sofie. En weer gezellig met Frankie het meisje uit Engeland. Het is een leuke groep en we trekken al snel echt met z’n alle op. We zijn met vier auto’s en er is een begeleider mee. Een erg gezellig boeltje bij elkaar. Snel al onze spullen in de auto gegooid wat nog best lastig is met acht meiden bij elkaar. Van de acht meiden mogen er drie rijden Frankie, Sofie en ik. Aangezien Frankie uit Engeland komt en gewend is links te rijden leek het ons het handigst haar te laten beginnen. We reden naar een ferry waar ongeveer 40 minuten opgezeten hebben en toen waren we er
FRASER ISLAND.
Hieronder een klein stukje van wikipedia gejat omdat ik het zelf best interessant vind! Dit en nog veel meer is ons ook allemaal uitgelegd tijdens de tour:
Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld. Het ligt voor de Australische oostkust en hoort bij de staat Queensland. Het eiland is 122 km lang en 5 tot 25 km breed. Er heerst een tropisch klimaat, en het landschap is zeer afwisselend: mangrovebossen, tropische regenwouden, eucalyptusbossen en duinlandschap.

Er zijn veerpontverbindingen vanaf Hervey Bay en vanaf Rainbow Beach. De wegen zijn onverhard en vanwege het mulle zand zijn de wegen alleen begaanbaar voor auto's met vierwielaandrijving. Het strand dient als snelweg. Bij Eurong dient het strand tevens als landingsbaan voor kleine vliegtuigen.

Er liggen verschillende scheepswrakken langs de kust; het bekendste is dat van de Maheno, dat op/in het strand ligt. Op het eiland zijn enkele nederzettingen, en diverse resorts en campings. Per jaar komen er ca. 300.000 toeristen

Eenmaal op het eiland
Het was erg wennen die zandwegen hebben een hoop gaten en heuvels. Als eerst zijn we naar lake Birrabeen gereden. Het was niet echt speciaal waardoor het er niet veel mensen waren, wat het dan juist weer schitterend maakte. Wat er ook leuk aan was is, is dat al het water in de lake alleen afkomstig is van de regen.

De volgende stop was een lunch plek, waar we ook een wandeling hebben gemaakt langs een riviertje. Het water was er zo helder dat op alle foto’s die ik gemaakt heb het net lijkt of er gewoon alleen zand ligt.

Daarna door naar lake Boomanjin. Dit is een hele gekke plek. Het water is rood vanwege de olie die er in zit wat afkomstig is van de bomen. Het voelt best gek maar ook wel lekker en is erg goed voor de huid. Het zier er wel een beetje creepy uit. Het lijkt net bloed waar je in zwemt. Alsof je in een of andere gekke horror film stapt die tegelijker tijd heel erg mooi is. Ook zouden hier van die kleine visjes zwemmen die je dode huidcellen op eten. Helaas vonden ze mij denk ik niet zo lekker.

Hierna was het mijn beurt om te rijden. Wiehoe exciting! En woow wat is dat wennen dat de car mega groot is gaat nog wel. Maar dat schakelen met links en dan ondertussen ook de hele tijd bedenken dat er aan mijn linkerkant ook nog een hele hoop auto is, crazy! Na een tijdje door het bos reden we in eens het strand op. Wauw wat is dit gaaf! En jaa we zien dingo’s. Na een tijdje reden we naar een soort van dorpje. Hier was een stukje verharde weg en was een bakkerij/ restaurantje.

Vervolgens gingen we door naar onze eerste kampeerplek het was ongeveer 25 meter bij het strand vandaan. En vandaag aten we burgers van de BBQ met brood en salade. De rest van de avond veel gun gedronken (een of andere wijn wat mega goedkoop is en in pakken verpakt is) maar het is prima voor de kaart spelletjes. Na dat we uitgespeeld waren met de overgebleven mensen op het strand gestaan en naar boven gestaart. Want wauw wat is de sterrenhemel hier mooi ongelofelijk! Nu ook de Melkweg heel duidelijk kunnen zien. Helaas onmogelijk om iets er van op de foto te krijgen.

Tweede dag

We mochten een uurtje langer slapen zes uur. Nog een klein stukje van de zonsopgang gezien. En dan snel spullen pakken en naar de auto brengen ontbijten en alles opruimen. Ook van de avond er voor, gelukkig is iedereen netjes met eten en resten ivm. De dingo’s en andere dieren.

Daarna zijn we naar Eli Creek gereden dit noemen ze ook wel the hangover creek om dat het water zo koud is rond de 16 graden. Het was echt heerlijk verfrissend! Via een steiger kan je een heel stuk er langs lopen om aan het begin er in te stappen en je meet te laten drijven tot aan de zee.

Daarna door naar Maheno shipwreck, een passagiersschip dat in 1935 tragisch ten onder is gegaan door een cycloon.

Helaas zit rijden er vandaag voor mij niet in bij de volgende stop in het stadje happy valley. Wat eigenlijk precies het zelfde is als het vorige stadje. Kwamen tijden de lunch twee zweedse jongens vragen of het goed was al er twee konden switchen zo dat zij vandaag konden rijden… nouuuuu vooruit hahaha. Na de lunch door gereden naar de Champagne pools het is eigenlijk gewoon een pool in de zee gecreëerd door rotsen. Doordat er constant golven stuk slaan op de rotsen en aan de andere kant komen ontstaat er een  bubbelend effect wat precies champagne lijkt en ook zo voelt.
Het leukste van alles is dat de Zweedse jongens nog echt aan een fles champagne gedacht hebben ook. Eerst allemaal een slok en daarna champagne rondspuiten. GEWELDIG! Je moet het maar bedenken!

Daarna door naar de Indian Head het is een grote rots en het oosterlijkste stukje van het eiland.  Er boven op komen is een hele klim. Maar het is het meer dan waard. Het uitzicht is amazing! Het schijnt als je naar beneden kijkt dat je een hoop kunt spotten: haaien, mantaroggen, dolfijnen en (tijdens de paartijd) zelfs walvissen. Helaas had ik niet zo veel geluk en  heb ik alleen wat roggen gezien. Een paar anderen hebben wel een paar kleine haaien gezien.
Vervolgens zijn we terug gereden naar Eli Creek om het zoute wat van de champagne pool af te spoelen.

Daarna richting onze nieuwe slaap plek. Onderweg zijn we twee keer gestopt om (een soort van) mosselen te zoeken. Het is een aparte manier van zoeken! Deze schelp graaft zichzelf ongeveer 5cm diep in dus je moet kijken naar waar het strand er ene beetje anders uit ziet (er zit een soort van streepje in) bij de tweede stop had ik door hoe het werkte en heb ik er zes gevonden. (was best veel) onze gids legde een paar schelpen terug op de grond en zodra er een klein laagje water ontstond door de zee kwam het wezentje naar buiten en groef zich zelf in, er bijzonder om te zien! Beetje zielig om ze vervolgens weer uit te graven..  Inmiddels begon het ook donker te worden. En jaaa een hele grote vallende ster wauw! Kan me niet herinneren dat ik dat ooit eerder gezien heb. Heel bijzonder!

Eenmaal op onze nieuwe kampeer plek. Eerst weer een tent uitgezocht. Het kamp leek precies het zelfde als het vorige. Na het uitpakken wouden we gaan koken. Helaas waren er maar twee pannen waarvan een grote en tja die heb je wel nodig als je pasta voor acht man wil koken. Na een hele tijd wachten konden wij dan eindelijk wat een drama we waren allemaal uitgehongerd. Toen de pasta een soort van eetbaar was afgegoten en op de borden. Ik had terwijl de andere bezig waren met de pasta, uien gesneden en gebarbecued. Dus het was ook nog eens heel sober. Pasta, tomaten saus, kaas en uien. Tja honger maakt rauwe bonen zoet.
na het eten hebben Frankie, Marie, Julia en ik de glazen gevuld met gun en zijn we op het strand gaan zitten. Een heerlijke avond. Van wegen het vroege opstaan voelt het telkens als het elf uur is alsof het al drie uur snachts is. Dus ja toch maar weer lekker op tijd naar bed.

Laatste dag

Om zes uur vond onze gids het nodig om ons wakker te toeteren. Wat was dit een vreemde nacht! Net zoals in de bush camp slapen we op dunne matjes, alleen gaat het me dit keer wat beter af. Nu toch maar wel een slaapzak gehuurd en ik gebruik een dik vest als kussen. Ergens in de nacht werd ik wakker ik zat recht overeind en dacht jemig ik wil liggen! Ik voel wat om me heen en huhhh overal ligt iemand? Half in slaap blijf ik dan maar zitten geen idee hoelang dit geduurd heeft. Ik schrok in ieder geval weer wakker en zat nog steeds overeind nu weer voelen en jaa ik kon liggen. De volgende ochtend mijn verhaal verteld. Zegt Julia ja ik werd vanochtend wakker en vroeg me af waar jij was lagen je benen buiten de tent.. uhmm oooh hoe heb ik dat dan gedaan.. typisch ik gelukkig toen ik, wakker werd lag ik wel weer normaal! Daarna herhaalde alles zich weer. Spullen pakken ontbijten en tja ohja weer op de jongens wachten gister ook al.. alle twee de nachten gewoon een uur langer kunnen slapen, als we niet wakker gemaakt werde. Nu bij de auto staan en gek worden van de reuze vliegen die hier zijn. Ik weet niet precies wat het zijn maar ik denk dat ze ongeveer twee centimeter lang zijn en een centimeter breed. Echt verschrikkelijk en het zijn er zo mega veel bahh! En steken ook nog eens, au!

Nu mocht ik weer rijden eerst een stuk over het strand, en daarna weer door het bos wat een belachelijke wegen. Sommige stukken gaan behoorlijk stijl naar beneden en we stuiteren alle kanten op. Ik vond het echt genieten zoo gaaf. Helaas vonden de meiden in de auto het wat minder leuk die werden alle kanten op geslingerd. Erg grappig met al dat gegil.
Na een wilde rit waren we er dan eindelijke, de kers op de taart lake MC Kenzie. Wat is dit schitterend het water is crystal clear, met een helder licht blauwe gloed! Wat er ook nog eens speciaal aan is, is dat het de hoogste lake in de wereld is.

Hierna door naar de plek waar we kunnen wachten op de ferry terug. Eerst even lunchen en daarna ergens wat drinken. Daarna nog even bij een zwembad bij een resort gezeten en toen de ferry op.

Erg grappig ik moest de auto van de ferry afrijden niemand durfde het om dat het een heel groot stuk achteruit rijden is. Vond het eerlijk gezegd wel even spannend. Maar het was achteraf appeltje eitje. Daarna terug naar het hostel. Dit keer reed ik over de weg jeetje wat is dit gek. Keep left keep left keep left.. oehh keep right on the left side. Pfff ingewikkeld en dan een weg oversteken, en het kijken, woow.. het links over een rotonde gaan valt me daar in tegen juist weer mee.

Ik moest snel inchecken en weer terug naar de auto om deze naar de parkeer plek te brengen waar kennelijk alle auto’s staan. En heb weer een nieuwe mee terug genomen voor de volgende groep. Huhh deze is veel nieuwer en luxer whaat? Unfair!

Eenmaal weer terug in het hostel DOUCHE finally after three days. Na het douchen avond eten ingeslagen en gekookt jajaa pasta.. nu al de hele avond aan deze veel te lange blog aan het schijven. Zo maar eens slapen. Morgen om tien uur uitchecken. En hier een beetje rond scharrelen vooral niet te veel doen savonds met de over night bus naar Airlie Beach!

1. Christine:
    1 april 2016
    Super gaaf. Wat een avontuur weer. Leuk je lange verhaal en wat een mooie natuur daar!! Have fun!! Xx
  2. Marloes Hendriks:
    1 april 2016
    Geweldig verhaal van die nutella! Ik weet precies hoeveel jij daarvan op je brood kan doen, arm meisje. En wat een geweldige tocht weer! Stoer met die auto rijden en nog links ook!
  3. Cleo Korsten:
    1 april 2016
    Leuke trip en weer mooie ervaringen rijker!
  4. Daphne:
    6 april 2016
    Leuk om allemaal te lezen! Zo kunnen we toch een beetje mee genieten! Xxx