Concours, werk en Noosa

19 mei 2016 - Kenilworth, Australië

Concours

Dit Councours gingen we met z'n allen mee! Donderdagochtend begonnen we iets eerder, en ook m'n backpack weer mee! Nadat alle paarden gevoerd waren en verzorgd konden de paarden die we niet mee namen weer naar buiten. De paarden die mee gingen werden extra goed verzorgd en konden geladen worden. Er gingen tien paarden mee, vijf  in de vrachtwagen en vijf in de gooseneck. Floor reed de gooesneck en Amber reed met haar mee. Brook reed de vrachtwagen en Jenna reed met hem mee. Louisa, Frankie, Sabine en ik gingen met de auto.

Het was een rit van bijna zes uur. Toen we aankwamen was het inmiddels al donker. Bij Endurancewedstrijden werkt het over het algemeen zo dat je je eigen paddock kan bouwen waar je de paarden in doet. Dit moest dus gebeuren, tien paddocks in het donker, maar het is gelukt. Toen onze tent inmiddels stond konden we eindelijk eten.  Brook had ook al een vuur gemaakt waar we lekker om heen konden zitten, want goh wat is het koud ‘s nachts! De nachten zijn tussen de 5/12 graden, brrrr in een tent, op tja weer een dun matje. Het was wel weer even overleven! Overdag is het daarentegen super lekker, altijd in de 20 graden. Rond half 12 waren we allemaal moe maar ja paarden gaan voor. Een wandeling gemaakt met de paarden van een half uur. En wat zijn de sterren hier weer mooi!

De volgende ochtend om half zeven weer opgestaan. Paarden voeren, mest uit de paddock halen (wat echt super handig gaat, want dat gooi je gwoon over het draad!) en ontbijten. Na het ontbijt gingen we paarden zadelen en met z'n allen een rit maken. Wat is de omgeving hier weer prachtig! Dit is hoe ik Australië had verwacht. Droog en met planten die nog maar net leven. Hier en daar een cactus. Wel meteen een nadeel gevonden STOF, zolang je niet voorop rijdt is het niet echt makkelijk adem halen. Maar het was het zeker waard. 20 KM en een best zware rit, erg leuk!

De rest van de dag de paarden verzorgd en alles klaar gezet. Maar alles verliep wel relaxt, tussen door vaak even chillen. ‘s Avond komt Leigh Ann met de kids en komt er nog een vrouw die ook een van de paarden rijdt. Erg gezellig met z'n allen! Voor het slapen weer een wandeling!

Jep de dag van de wedstrijd! Na het voeren, eerst weer een wandeling en dan de paarden uitgebreid poetsen. Rond een uur of twee is het dan zo ver! Klaar om te vertrekken! Helaas is een paard kreupel, wat maakt dat Jenna niet mee kan rijden en een ander paard vertoont een beetje koliek-gedrag, waardoor Brook beslist ook dit paard uit te sluiten. Dit is voor hem een flinke tegenvaller en maakt hem wel een beetje knorrig! Voor de start worden alle paarden nagekeken door dierenartsen en moeten ze een stukje rennen om kreupelheid uit te sluiten. Gelukkig zijn alle acht paarden die hier nu aan deelnemen helemaal goed, en kunnen ze starten. Na ongeveer drie uur rijden komen ze terug, nu komt mijn job! Snel de ruiters helpen zadels af hoofdstellen af, water over ze heen gooien. Ze moeten zo snel mogelijk afkoelen zodat het hart een lagere hartslag aanneemt. Hierna moeten ze snel door naar de dierenarts die het paard checkt en de hartslag controleert! Ook dit keer is alles goed. Alleen helaas Brook had een spare ruiter geregeld omdat we in eerste instantie maar negen en geen tien ruiters hadden. Ze is erg jong en voelt zicht helemaal niet lekker waardoor ze de tweede ronde niet kan rijden. Echt even een tegenvaller voor Brook. Je sleurt tien paarden mee naar een concours erg ver weg. En drie kunnen het niet afmaken!

Voor de rest is alles weer goed, de ruiters hebben even de tijd om te zitten en snel wat te eten en dan gaan de zadels er weer op om de volgende 40 KM te doen!
Rond acht uur ‘s avonds komt iedereen gezond en wel terug. Alles herhaalt zich weer voor mij van de pauze, afzadelen, water laten drinken, dit keer afsponzen want het is inmiddels weer koud en luzerne hooi laten eten. Ruiters gaan weer door naar de dierenarts. Wij maken snel alle spullen schoon en we zijn klaar! 80 KM gehaald! Lekker nagenieten bij het kampvuur, iedereen is moe!

De volgende ochtend, spullen inpakken alles opruimen (wat nog best een hoop tijd kost) zijn om 7 uur begonnen en om twee uur reden we dan eindelijk weg! Naar huis, en zo voelt het ook. Telkens dacht ik als ik op dat matje lag, oehh lag ik nu maar in m'n eigen bed en dan dacht ik naturlijk niet aan mijn bed in leusden. Erg grappig om er op deze manier achter te komen dat je je zo thuis voelt!

Eenmaal thuis de paardendekens op gedaan en lekker de weides in gegooid! Snel naar bed!

Noosa

De volgende dag ben ik gelukkig vrij! Twee moeten helaas wel werken Jenna en Frankie. Ze moeten voeren, temperaturen en beginnen met alles uitpakken wat een behoorlijke klus is! Ik had al gevraagd of ik vrij kon krijgen voor deze dag, Want Sarah, een meisje dat ik uit Leusden ken is in de buurt. Hoe toevallig. Via Facebook wisten we van elkaar dat we hier waren. Stom dat we het niet eerder wisten, zij is ook via HK gegaan alleen dan twee weken later. Hadden we samen kunnen gaan!

‘s Morgen eerst de was ophangen en ontbijten. Daarna ga ik Met Sabine richting Noosa. We doen samen boodschappen en zij kan gelukkig mijn boodschappen weer mee terug nemen. Daarna dropt ze me bij het strand. Hier heb ik met Sarah afgesproken. Eigenlijk kennen we elkaar helmaal niet zo goed, maar het is meteen gezellig! Super dagje op het strand gehad, echt even genieten! Aan het einde van de dag, komen Amber en Louisa mij weer ophalen. Super lief van Amber ze zei al meteen oooh ik kan je wel halen geen probleem! Echt top dat het zo kon!

De volgende dag had ik ook vrij mogen hebben maar ik heb ervoor gekozen gewoon doorbetaald te krijgen. Dus gewoon weer aan het werk!

1. Eric Marjan Danielle en Denise Buisman:
    19 mei 2016
    Goed bezig!!!
  2. Christine:
    20 mei 2016
    Ik zie alles zo voor me. T klinkt als echt jouw droom. Geniet lekker en super stoer dat je alles zo aanpakt. Liefs en kus X