Alice Springs Uluru, Kings Canyon, start richting Darwin

12 augustus 2016 - Darwin, Australië

Gisteren zijn we aangekomen in Alice Springs. In het stadje hebben we lunch gehad waar een Nederlands meisje werkte. Zij raadde ons aan om de app wiki Camps te downloaden. Kost zes euro en die laat alle gratis campings en douches zien.

's Avonds een camping gevonden waar we kunnen douchen en de was kunnen doen. Helaas niet gratis maar wel even iets meer luxe. De volgende middag starten we de trip naar Uluru. Als we daar vlakbij zijn begint het al weer donker te worden en vinden we met de app een free campsite. Halen we het geld er toch maar mooi even uit. ‘s Nachts is het weer er vreselijk koud en de volgende ochtend lekker chagrijnig. Maar we gaan er voor, op naar Uluru. Er is een walk rondom de rots van tien kilometer die we maken. Wat is het immens groot. En toch ontroert het ook wel. Een aantal kilometers verder op is de Kata Tjuta een grote rots die er toch weer totaal anders uit ziet. Na hier wat rondgewandeld te hebben gaan we de zonsondergang bekijken bij de Uluru. ‘s Avonds weer terug naar de zelfde campsite.

De volgende ochtend gaan we naar de King Canyon. Hier maken we een wandeling van 6.5 KM en een behoorlijke klim, het eerste stukje werd the Heart attack rock genoemd en zo, die had ik maar bijna!

Maar wat is het gaaf! Enorm mooi .Ik denk dat ik dit spectaculairder vond dan de Uluru terwijl je hier voor de rest niet zo veel over hoort!

Na de wandeling beginnen we weer aan de terugtocht naar Alice Springs.

De volgende ochtend komen we in Alice Springs aan. We besluiten hier nog even boodschappen te doen voor we beginnen aan de tocht naar Darwin. We hebben breakfast met scones en jam. Jammiee!

Onderweg moet er natuurlijk weer een aantal keer getankt worden maar een van de plekken voelde al niet zo fijn. De Aboritionals die daar leefden waren grof en aan het schreeuwen en toen we wilden tanken deed de tank het niet. Wij naar binnen, moesten we iets afgeven als bewijs dat we terug kwamen om te betalen. Toen ik hiervoor terug ging en aan het betalen was hoorde ik buiten geschreeuw. PUT THE ROCK DOWN! PUT THE ROCK DOWN. Daarna een harde knal. Whoopsie nou lekker is dat dan. Het meisje achter de balie zegt me met haar mee te lopen, ik kon niet door de gewone deur naar buiten. Ik vroeg het meisje hoe ze hier kon leven ze vertelde dat ze hier al een jaar woonde en het niet elke dag zo is. Alleen als ze alcohol hebben gaat het zo. Nou zij liever dan ik. Er was een campsite bij het tank station maar al gaven ze me geld toe ging ik daar nog niet slapen.

We crossen weer lekker door! Wat is er mooier dan iedere dag de zon op zien komen en onder zien gaan? De mooiste kleuren! Het landschap wisselt hier elke 100km van droge vlaktes naar Jurasic Parc! Schitterende grote roofvogels zelfs een gezien met denk ik een vleugelwijdte van zeker twee meter. Helaas krijgen we ze nooit op de foto.

De volgende dag gaan we naar de gorge in Nitmuluk national park, hier maken we een mooie wandeling. Met weer prachtig water! In de ochtend hadden we al een keer gedoucht maar als we een gratis koude douche vinden is dat na de walk toch wel net zo lekker! We lopen door het stadje Katherine, helaas is alles al gesloten. We zijn beiden best een beetje gaar dus besluiten dan maar onze eigen burger samen te stellen bij de MC Donalds. Daarna rijden we door naar een free campsite. De volgende ochtend is het al licht als we wakker worden. We rijden naar een waterval in Nitmiluk National Parc. De omgeving lijkt wel nep, zo mooi en ook kan je hier zwemmen, alleen niet tussen 7Pm en 7Am omdat het te gevaarlijk is i.v.m. krokodillen. Frankie en ik vertrouwden allebei niet zo op het klok kijken van de krokodillen dus lieten het maar voor lief.

Later kwamen we aan bij een uitkijkpunt, de Pine Creek. Mooi maar na alles niet erg spectaculair. We zetten onze reis voort richting Kakadu National Parc, de informatie is gesloten waardoor we een heel stuk door moeten rijden. Hier kunnen we dan eindelijk tickets kopen 40 dollar pp. En ik probeerde het zo zuinig te doen. Helaas moeten we om het te starten ongeveer de hele weg weer terug rijden. Na een lange weg, ook een lange zandweg komen we aan bij Gulom. Het is al later en we moeten hier ook blijven tja na die 40 dollar mogen we ook gewoon 15pp voor het kamperen betalen. Nu dan maar verder lekker niks doen. Vooral niet bewegen.

De volgende morgen starten we met een 1.5 km walk. Het is meer klimmen dan lopen maar het was het dubbel en dwars waard. We komen bij een national pool. Zo mooi bijna weer niet te geloven dat het echt is! De walk die we hierna gepland hadden was helaas op dit moment niet mogelijk. Daarna rijden we naar een paar uitkijkpunten en lopen we naar een waterval. Weer erg mooi, helaas vanwege het tijdstip was het er ook drukker. Overal zijn weer de niet zwemwaarschuwingen i.v.m. krokodillen. Heel wat mensen hebben hier lak aan en nemen rustig hun duik. Het water is lekker warm maar toch neem ik het risico maar niet. De muggen vinden mij altijd het lekkerst, ga het dan toch maar niet aan de krokodillen vragen. Inmiddels is het wel behoorlijk warm geworden en besluiten we naar het zwembad te gaan. Hier lekker de rest van de middag liggen. Daarna zoeken we weer een camping op en kunnen we de rest van de avond lekker buiten zitten en sterren kijken.

Dit was een van de ergste nachten in mijn leven zo veel muggen. We gingen slapen Frankie heeft altijd last van de warmte maar een raam open is niet mogelijk i.v.m. de muggen. We hebben er al zo veel binnen dat we gewoon een zwerm horen zoemen. Het is echt verschrikkelijk kan er totaal niet van slapen en ja het is wel warm. Als ik dan eindelijk in slaap val word ik na een paar uurtjes al weer wakker vanwege de jeuk. Muggenbulten overal. Bah als de nacht dan eindelijk over is gaan we weer naar een uitkijkpunt. Hierna rijden we naar een dorpje waar een vreselijk dure supermarkt is.  We wilden eigenlijk een paar nachten blijven maar er is veel dicht veel is niet te berkeiken als je geen 4 weel drive hebt en we zijn een beetje teleurgesteld dat echt alles geld kost en best veel. We besluiten maar gewoon naar Darwin te crossen

Onderweg zien we overal kleine brandjes, dit zagen we gister ook al. Gewone bosbrandjes maar het lijkt erg gecontroleerd. We denken dat ze dit doen zodat er daarna weer nieuwe jonge planten kunnen groeien.

Ook zien we dat ergens een vreselijk ongeluk is gebeurd. We zien overal oude mini autootjes rijden, beetje vergelijkbaar met de kevers. Deze was niks meer van over echt gewoon niks overal spullen. Bizar even een naar gevoel. Snel maar over leuke dingen praten dit is erg verdrietig no way dat de passagier(s)? Overleefd hebben!

Rond de middag komen we daar aan. We zijn lekker gaar dus doen boodschappen en liggen de rest van de middag lekker bij de lagune! Hierna weer op zoek naar een camping. Er is niet veel in de buurt en of het is erg duur of je moet drie nachten blijven wat ook niet goedkoop is. We vinden weer een plek langs de weg. We besluiten hout te zoeken voor een vuurtje. Als ik wat verder de struiken in loop denk ik waarom hoor ik regen en is het droog? Als ik me vervolgens omdraai zie ik een paar bomen die zwart zijn van de bijen en een zwerm besluit op mij af te vliegen. Ik gil en ren terug naar de van, Fankie begint te lachen omdat ik zo gek aan het rennen ben tot dat ze m’n achtervolgers ziet, samen rennen we tot we veilig zijn. Echte kampeerders hahaha.

We koken in het gezelschap van een jongetje dat met zijn ouders hier aan het kamperen is hij vindt het leuk om ons te helpen. En is enorm blij als hij van alles in de pan mag gooien.

Al snel wordt het donker en dan tja toch weer die nare bugs hopelijk gaat deze nacht wat beter.

Het lukt nu helaas even niet om foto’s toe te voegen, dat doe ik zodra dat weer kan.

1. Daphne:
    12 augustus 2016
    Zie je al gaan met die bijen Weer leuk geschreven en leuk om te lezen :)
  2. Cleo Korsten:
    12 augustus 2016
    Haha was clvast een aardig sprintje met die bijen achter je aan! Jammer dat alles zo veel geld kost. Ik hoop voor je dat je ilondanks dat wel een prachtige reis hebt. Zo te horen is de omgeving mooi. Nu nog wachten op de foto's.
  3. Christine:
    13 augustus 2016
    Haha zie weer alles voor me. Ps Weet je nog dat ik je over couchsurfing vertelde. Daar heb je ook gratis slaapplaatsen en rondleidingen enz XoXo
  4. Jeannette:
    14 augustus 2016
    Wat een avonturen! En de muggen? Die zijn verzot op damesbloed en ik spreek uit ervaring ;-)
  5. Eric Marjan Danielle en Denise Buisman:
    18 augustus 2016
    Wat een mooi verhaal en wat een mooie belevenissen. Je geniet echt onwijs! Leuk dat we door jouw verhalen ook ern soort van beeld hebben. Gaaf!