Cairns deel 1

15 april 2016 - Cairns City, Australië

Jajaaa daar ben ik dan in Cairns het einde van een lange tocht, en het begin van een nieuw avontuur. We komen savonds aan en het regent behoorlijk hard. De anderen gingen er vanuit dat er geen shuttle zou zijn dus dan maar met de taxi. Gelukkig was het maar vijf dollars each. En we waren eerder dan de shuttle, die er dus wel was. Maar we hoefden gelukkig niet lang te wachten met inchecken. Ach zo heb ieder nadeel z’n voordeel haha. We zijn in het hostel Nomads, met breakfast included. We hebben betaald voor een zes pp kamer. Maar we komen in een vier pp kamer. Iedereen is er heel erg blij mee, mij maakt het niet zo veel uit. We delen de kamer met een ander Engels meisje. Ze is erg aardig en spontaan. Ze heeft al veel gezien van wat ik wil gaan doen. Dus altijd leuke informatie! Moe van de lange busreis weer op tijd er in. Gelukkig is dit mijn laatste dagje antibiotica, dus zou ik nu weer wat fitter moeten worden en ik mag weer alcohol. Altijd gezellig!

De volgende ochtend zijn we lekker op tijd wakker. Helaas is dit het slechtste ontbijt dat we tot nu toe gehad hebben. Half slap geroosterd brood, amper dingen die je er op kan smeren. En geen cornflakes wat Julia elke ochtend eet. Hmmm dat wordt toch ontbijt inslaan voor de andere dagen. Nog een tegenvaller is dat het hostel redelijk ver weg is van de stad ongeveer 40 min lopen. Wel gaat er beperkt een shuttle. Helaas moeten we daar dan dus 1.5 uur op wachten. Dan maar lekker chillen en muziek luisteren.

Eenmaal in de stad weet ik niet helemaal wat ik er van moet vinden. Het is ook zondag dus misschien kan ik nu ook nog niet oordelen. Ik heb in ieder geval mijn beltegoed opgewaardeerd, en heb nu een app waarop ik mijn hoeveelheid data kan bekijken.
Daarna zijn we naar een plek gegaan om een tour voor morgen te boeken. Het is de laatste dag voor Julia en Marie dus we moeten er wat leuks van maken. Zij willen graag the Great Barrier reef nog gezien hebben. We kiezen voor een Reef Cruise, jep 120 euro… HUILEN.. maar het is vast ontzettend gaaf! Het houdt in:

Your full day outer reef tour with down under cruise and dive includes:
- visit 2 outer Reef sites, with minimal travel time (approx. 80 minutes)
-Enjoy up to 5 hours of snorkeling
- Hot BBQ lunch
- onboard entertainment provided on return journey along with fruit platter, cheese and a glass of wine
- experienced, professional dive instructors

Ook heb ik voor 14 april the uncle brian’s tour geboekt, fun, falls & forest.
hierbij ga ik met een grote groep langs verschillende watervallen. Op facebook al verschillende foto’s gezien van anderen die dit gedaan hebben, en het lijkt me echt super vet! Chantal gaat het ook 14 april doen dus dat gaat vast super gezellig worden!

Na het boeken van de tours even boodschappen doen en lekker naar het hostel morgen on 6.15AM gaat de wekker weer dus wordt weer geen latertje.

Vroeg op snel ontbijten en met de shuttle naar de haven. Gelukkig is het tegen de weersvoorspelling in heerlijk weer. Goed begin! Eenmaal in de haven onze boot zoeken en inchecken. Het is een gigantisch groot cruise schip en we zijn ongeveer met 100 man. We hebben weer allemaal een nummer gekregen, ga me langzamerhand hier wel een beetje koe voelen.. daarna de snorkelspullen halen en is er de keuze om een stingsuit te nemen. Wij kiezen  toch maar voor de veiligheid en ja hoor mogen hier natuurlijk wel 10 dollar voor betalen. Ook zijn er voor 35 dollar onderwater camera’s te huur. Dit lijkt ons toch wel erg leuk en gedeeld door 3 is het wel te doen.  Eenmaal op onze plek met een kop koffie en een koekje krijgen we allemaal een uitleg, en varen we weg. We gaan lekker op een soort van reuze bank liggen in de front van het schip. Na ongeveer 2 uurtjes varen arriveren we bij het eerste reef (Nomands reef). Midden op zee, ik had het eigenlijk bij rotsen verwacht. (maarja misschien een beetje blond) snel klaar maken en het water in, wat echt super lekker is aangezien het water 28-29 graden is. Na ongeveer een kwartierje zie ik ze dan, twee mini haaien wauw wat gaaf! Ongeveer een meter lang. En wat is het koraal mooi weet gewoon niet waar ik moet kijken zoveel moois! Als een kind in een snoep winkel. Na ongeveer een uurtje roept een meisje turtle turtle, nou ik heb zo snel gezwommen als ik kon en jaaaaa dan eindelijk een schidpad jippie heb een hele tijd gezellig met hem mee gezwommen wat een leuk dier! Wel echt gigantisch. Moeilijk in te schatten maar ik denk toch wel ruim een meter lang en nog best breed.

Weer terug aan boord wacht ons een heerlijke BBQ lunch op met heerlijke vis en uitgebreide salades. Daarna weer lekker verder zonnen en komen we ook al snel bij het tweede reef (Hastings reef). Deze is met meer kleur maar minder spectaculaire vissen. Erg jammer dat de camera niet de foto’s kon maken zo als ik het zag want wat was het mooi!

Daarna konden we gelukkig het zout afspoelen en opdrogen. Helaas was de zon nu wel weg en spetterde het af en toe iets. Gelukkig was het nog steeds warm en hebben we enorm mzzl gehad met het weer, dus ik klaag niet. Na een tijdje krijgen we crackers met kaas en wijn echt super lekker na zo’n dagje. Echt genoten!

Eenmaal terug in de haven met Frankie afgesproken en zij gaat met ons mee naar het hostel. Gezellig samen met z’n allen eten. Nu nog even een drankje doen en morgen afscheid nemen van mijn Duitse vriendinnen!

S morgens vroeg op en ja dan nu toch echt ons laatste ontbijt samen. Na het ontbijt spullen pakken en daar gaan ze dan… toch wel even ene klein brokje in m’n keel. In vijf weken leer je mensen toch wel behoorlijk goed kennen als je zo dicht op elkaar leeft. En ja er waren wel eens irritatie puntjes. Maar we hebben nooit ruzie gemaakt en kwamen er altijd wel uit. Ik heb ook ontzettend veel aan ze gehad zoals Julia vond altijd mijn spullen terug of wist waar ik ze verstopt had en Marie en ik konden altijd zo lekker Bitchen, en verschrikkelijk veel eten… jep ik ga die twee missen!
Na het afscheid moet ik ook mijn spullen pakken om uit te checken en dan vanmiddag weer in checken. Ik switch van kamer omdat dat een hoop geld scheelt. Het is nog maar voor een nachtje en dan switch ik van hostel, omdat die helemaal wat goedkoper is. En dan zit ik gezellig met Frankie.

De rest van de dag gezellig met Chantal bij de lagune gezeten. En 's avonds met een aantal meiden gebarbecued. Zo leuk met zeven meiden twee er van kende ik nog niet, dus er weer twee nieuwe meiden bij.
Daarna gezellig met z’n allen over een avondmarkt gelopen, toch wel jammer dat ik niks kan kopen. Maar er is gewoon echt geen plekje meer vrij in mij rugtas.

De volgende ochtend ontbijten, alleen.. eigenlijk viel het wel mee lekker rustig even. Straks uitchecken en naar m’n nieuwe hostel met Frankie dus dan is er weer gezelligheid. Hopelijk is het hostel een beetje wat. Aangezien ik hier langer wil blijven.

Eenmaal bij het hostel kunnen we pas om vier uur inchecken. De keuken is tja vies! Sommige laadjes kan je beter dicht laten heb ik al geleerd. Maar de wifi is snel. Een hele tijd banen gezocht en daarna even wat winkels bekeken en een heerlijke Ice timtam drink gedronken. (timtams zijn chocolade koekjes die ze alleen in Australië en NZ hebben, alleen hiervoor zou je al blijven. Wat zijn die krengen lekker.) daarna terug naar het hostel om in te checken helaas voor nu nog niet dezelfde kamer maar over twee dagen kan Frankie naar deze kamer komen als ze terug komt van een tour. En omg wat is het matras vreselijk, die van gister was rot maar deze veren voel ik echt stuk voor stuk! Daarna avondeten en wat is dat ideaal met iemand die ook gek is op groenten en heel veel lust!
na het eten even netflixen en weer op tijd er in. Morgen om acht uur word ik opgehaald voor mijn uncle Brians tour!

Ik word opgehaald met een busje dat mij erg aan de Nimbin tour doet denken. Nu al leuk! Er stapt een verschrikkelijke gekke man uit maar hij is echt super aardig er zit al een duits meisje in de bus dus ik ben pas de tweede. De volgende stop stapt er een jongen in hij komt uit Amerika maar woont in China en werkt als Manager in JAJAAAA DISNEYLAND haha super vet hij is bezig met het oprichten van de Disneyland in Shanghai. De volgende stop stapt de rest in ook Chantal en Pooja. Pooja is ook Nederlands en had ik al eerder ontmoet zij was ook bij de BBQ. Achter mij zit Karina zij komt van Montreal en verdient haar geld met vloggen, echt super vet als je op deze manier je reizen kan maken! Maar de bus zit vol met leuke mensen. De reisleider (causin Brian zo als hij zichzelf noemt) praat aan een stuk door en is echt vreeslijk grappig! Snap niet hoe je dit elke dag kan doen en de zelfde grapjes kan herhalen alsof je ze voor het eerst verteld. Ook erg knap we hebben ons allemaal een keer voorgesteld en hij weet alle namen en wie, wie is.

De eerste stop is een wandeling met een geweldig mooie waterval. Halverwege krijgt Pooja een bloedzuiger op haar voet. Even een paniek momentje. Die krengen zuigen echt hard. Maar ze heeft het overleefd. Bij terugkomst was er thee met koffie, en echt te veel koekjes. Waaronder cake met aardbeienvulling, timtams cake met kokosnoot en chocolade. Laat ik het nou net allemaal lusten. Daarna konden we zwemmen, het water was echt vreselijk koud. Maar het was super leuk! Ook van een rots gesprongen! Het regende alleen echt elke vijf minuten en soms echt super hard! Misschien ook een beetje naïef van mij, om te denken dat als je naar the Rain forest gaat het droog is met een zonnetje. Maar foto’s maken was soms nog best een opgave, toch denk ik dat het redelijk gelukt is. Ook maakte ze bij de tour zelf heel veel foto’s die we via FB krijgen dus dat is helemaal leuk!

Daarna weer in de bus en door naar de tweede stop. Dit was een waterval met allemaal rotsen. Een grote rots diende als glijbaan. Echt super super vet. Naar boven klimmen is een beetje een opgave om dat alles glad is. Maar naar benden is echt zoo leuk! En omdat het zo glad is doet het helemaal geen pijn! Beter dan een glijbaan in een zwembad!

Jep en daarna lunch. Want dat is wat we doen vandaag zwemmen, eten, zwemmen, eten en we mogen niet slapen! Haha en na de lunch gelijk weer zwemmen precies zoals onze moeders altijd zeiden dat we het moesten doen, uiteraard. Aangezien we de rit naar de lunch redelijk ver is gaan er eerst nog een aantal repen chocolade rond door de bus.
De lunch was echt super lekker Turks brood, twee salades, couch couch (waar ik normaal helemaal niet van hou, maar dit was best lekker eigenlijk..) en een quiche. Bomvol kwam er nog een toetje achter aan. Kon eigenlijk echt niet meer, maar het zag er zoooo goed uit. Toch maar proeven dan en mijn god wat is die goed! Een cake met ik denk iets van vijgen er in een toefje slagroom er op overgoten met een karamelsaus.

Dan door naar de laatste en de bijzonderste. Dit is namelijk midden in een vulkaan. Ja hoeveel mensen kunnen dat zeggen dat ze in een vulkaan gezwommen hebben? Het was echt zoooooooo mooi het water had een bijzondere kleur groen, echt prachtig! En jaja TURTELS again! Deze zijn een stuk kleiner maar echt heel leuk!
Het water is rond de 26 graden dus niet zo warm als je zou verwachten bij een vulkaan, maar verreweg het warmste vandaag. Dus een perfecte afsluiter! Daarna haha geloof het of niet, warme chocomel met marshmallows en een chocolade muffin! Hierna kunnen we aan de terugweg beginnen. Dit is een lange weg met 260 bochten. Muziek hard hard mee zingen en heeeel veel lol met z’n allen!
12 uur later word ik weer netjes voor mijn hostel afgezet. Een dikke knuffel voor de guide en een super mooie herinnering rijker. Ik denk dat na de Fraser island tour deze toch wel nummer twee haalt!

Maar om deze dag nog even gekker te maken, we hebben respons op onze advertentie op Gumtree. Het gaat over een, endurance training stable, located on the Sunshine coast, Queensland. Met Arabian horses.
we hebben aangegeven dat we het willen. Nu een kwestie van bidden en hopen dat ze ons ook echt willen. We zouden pp 250 dollar in de week verdienen en moeten dan alleen nog zelf eten kopen dus dat is een prima deal!

Nog lekker een tijd met Frankie gekletst en dan is het voor haar bedtijd. Zij gaat morgen op tour voor twee dagen dus dan moet ik alles alleen verder regelen. Wat ik best een beetje spannend vind! Gelukkig ga ik morgen op pad met Chantal en Donna (Donna, meisje van Australië die hier ook gewoon rondreist, met haar eigen auto, was ook bij de BBQ) dus qua Engels hulp genoeg!

Nu lekker even internetten en slapen, nog even getwijfeld met m’n kamergenoten  mee te gaan stappen. Maar het was een lange dag en het stappen is hier alles behalve goedkoop.

(Foto’s komen later)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marloes:
    15 april 2016
    Ik ben helemaal niet jaloers hoor op alle mooie dingen die je ziet en al dat heerlijke eten. Heb je nog geen nieuwe garderobe nodig na al die chocolade en dergelijke?
  2. Christine:
    21 april 2016
    Wauwww je maakt echt zoo veel leuke en mooie dingen en momenten mee. En ik merk dat jeje steeds meer thuis voelt. Je hebt vast ook al een lekker kleurtje na zo veel zon!