Chang Mai tweede deel

12 maart 2017 - Kuta, Indonesië

Maandag avond is het afscheidsetentje met Mahdis. Wat heb ik daar weer een leuk maatje aangehad, en een hoop over Iran geleerd!

Woensdagavond besluit ik eten te halen en lekker mee naar huis te nemen voor op mijn balkon. Als ik eindelijk wat besteld heb moet ik betalen, ze maken rare gebaren en beginnen te wijzen. Ik snap er helemaal niks van, er komt een schoonmaakster langs en wel ja een ladyboy met de puntjes van haar handen pakt ze het briefje geld wat ik in m'n handen heb er heel elegant uit en loopt in catwalk walk naar de balie. Aha het kwartje valt, het duurt allemaal wat lang en elke keer wuift ze naar me, nog heel eventjes haha het is grappig en schattig te gelijk. Maar het werkt ik krijg na een tijdje heel lief het wisselgeld en een pasje waar ik m'n eten mee kan afreken terug.

Ik heb foto's gezien van de Doi Inthanon tempel en ja het is 80 km rijden en de enige mogelijkheid is na school daar nog heen te gaan aangezien ik kwa tijd krap zit. Hmm mijn leraar verklaart mij volkomen voor gek dat ik het überhaupt overweeg en zegt dat ik het niet kan.. haha Jahaa dat was het laatste beetje motivatie wat ik nodig had, ik zal eens even laten zien wat ik wel en niet kan.

Na school spring ik op de scooter en begin aan de tocht. Na een uur word ik het wel echt zat maar ja we zijn nu al te ver! Als ik na een half uur bij het nationaal park kom waar het in ligt, waar ik natuurlijk helemaal niet bij stil gestaan heb, moet ik echt super veel geld betalen om er in te mogen. Maar ja ik wil het zien en zet door. En wauw hier rijden is net een sprookje, alsof ik zo door een kast in Narnia ben gereden. Ik zie ergens een bordje waterval staan en aangezien ik hier eigenlijk absoluut geen tijd voor heb voor donker, spring ik van de scooter af en ren er toch snel even heen. Gelukkig stelt dit me niet te leur, wauw zooo mooi!  Snel weer verder, het is veel omhoog en ja hier heeft scootie het soms toch nog wel even zwaar. Ik rij hoger en hoger en het wordt kouder en kouder.

Maar dan eindelijk ben ik er WAUW hier kan Dinseyland van leren zeg, het is een tempel maar het lijkt wel een sprookjespaleis zo mooi. Ik loop door de mooie tuinen heen en langzaam zakt de zon weg. Ik ben bijna op het hoogste punt van Chiang Mai. Haha na even aan mijn modellen carrière gewerkt te hebben omdat om een of andere bizarre reden iedereen met mij op de foto wil rijd ik nog een stukje verder omhoog! Ik ben gewoon half in de wolken letterlijk en figuurlijk. Helaas was de wandeling die je kon maken al gesloten en ik wil ook wel weer heel graag weg, want ik vries bijna dood zooo koud. Ooit wil ik hier terug heen en het hele park uitpluizen want wat is het hier mooi zeg! Op de terugweg is het al snel donker en na een tijdje is mijn tank wel heel erg leeg. Dat berg op rijden is niet echt zuinig.. en het lijkt in een keer allemaal zo ver. Het was toch wel echt zo dat de heenweg alleen maar rechtdoor was? Inmiddels is het pikdonker en echt hard rijden kan daardoor ook niet. Ik word een beetje boos op mezelf dat ik mezelf zo gek zit te maken, ik ben toch niet helemaal achterlijk? Als ik een afslag had gehad had ik dat heus wel onthouden. Maar de benzine dan.... als ik na een hele tijd waarschijnlijk minder lang dan het voelde eindelijk bij de beginpoortjes van het park aankom gaat er een opluchting door mee heen en als ik dan na een tijdje doorrijden ook een tankstation vind ben ik weer helemaal gelukkig. Ik stop ook even bij een 7-eleven om een tosti te eten en dan begint de tocht naar huis weer. Rond half 11 ben ik thuis en duik ik snel m'n bed in!!

De volgende ochtend heb ik super ontstoken ogen tja die kou en die vieze lucht hier zullen wel niet veel goed doen. Vandaag is een andere dag, want ik heb een andere leraar. Die van mij is een dagje vrij.  Een man uit Tsjechië, eg interessant, leert weer een hoop andere dingen en hij neemt goed de stof door. Ook inspireert hij mij met het feit dat hij al 12 jaar mijn zijn vrouw en kinderen aan het rondreizen is met telkens wat langere stops zo als nu om les te geven. Hoe gaaf is dat! Als hij rond 11 uur opstaat en dag zegt ben ik een beetje verbaasd oké er komt straks dus een andere leraar en dan vanmiddag heb in weer een andere leraar.

Ik haal even snel een koffie en al snel komt er een wat oudere man binnen lopen, hij komt uit Engeland en heeft daar aan de universiteit Engels gegeven. Ik vraag me alleen af wat deze man hier precies doet, hij komt wat warrig over. Ik snap niet helemaal waar hij mee bezig is, maar we hebben interessante gesprekken, vooral over Thais eten en dan is het al weer tijd. Mijn laatste leraar is ook een gekwalificeerde IELTS examinator. Waar ik uiteindelijk ooit ook een keer aan deel wil nemen. We hebben gelijk een oefen examen met praten waarbij hij mij op de 6.5 schat waar ik erg blij mee ben want je moet om aangenomen te worden bij de meeste scholen een 5.5 hebben.
Ook helpt hij mij ontzettend goed met het schrijven van essays. Deze man weet precies hoe hij mij dingen moet leren echt zo bizar en echt zo geweldig!

De volgende dag is mijn laatste schooldag. Ik doe met mijn vaste leraar nog een proef luisterexamen waar ik zelfs een 7 scoor whiehoe dit geeft mij goede hoop!
Wat heb ik een hoop geleerd in de afgelopen drie weken en het bizarste is nog wel, ik vond het ook echt leuk! Nu nog er achter komen wat voor een opleiding ik zou willen gaan doen. Lastig lastig!

En ja dan is het al weer mijn laatste dag in Chiang Mai en dat wordt natuurlijk afgesloten met een kers op de taart OLIFANTEN KNUFFELEN! In eerste instantie wilde ik naar waar Mahdis een week is geweest maar die was helaas al vol geboekt. Na een hoop research kom ik bij ook een goeie uit, tenminste dat hopen we dan maar. ‘s Morgens vroeg word ik opgehaald met een busje waar al vier vijf Aziaten in zitten. Het eerste wat ik denk, nou daar gaan we hoor wordt gezellig die kunnen waarschijnlijk ook geen woord Engels. Zodra ik zit zegt de jongen gelijk; Hi how ya doing? Met een vol accent, hij vraagt waar ik vandaan kom en dan vraag ik waar hij vandaan komt maarja dat was eigenlijk niet meer nodig. Ik heb toch een hoop Australiërs ontmoet maar Aziaten met zo’n zwaar Australisch accent is wel echt hilarisch! Ik heb meteen een klik met het groepje en de hele dag ontzettend met ze gelachen. Zo zie je maar weer hoe je je kan vergissen. Als we aankomen krijgen we eerst een video te zien over hoe de olifanten behandeld zijn, echt verschrikkelijk om te zien wat er gebeurt met ze om mensen op ze te kunnen laten rijden. Deze olifanten zijn daar gelukkig van gered en mogen gewoon de hele dag lekker met toeristen in bad. Na de video gaan we eten voor ze pakken een hoop bananen en ik denk zoete bamboe of zo wat we eerst in kleine stukjes hakken. Daarna lopen we verder en dat weten de olifanten maar al te goed. Er komt meteen een kleintje van een jaar op ons afrennen die gulzig banaantje van ons aanpakt zo schattig!

Al snel komen er ook twee grote olifanten en is het een groot feest, in totaal zijn er vijf olifanten, drie grote en twee jonkies. Een olifant staat in een hok met haar baby van 6 maanden oud want dat is rustiger voor de nacht maar al snel laten ze hen vrij. Na het eten en knuffelen is het voor ons alweer lunch tijd. Ook al weer ontzettend lekker! Als we allemaal uitgegeten zijn, krijgen we overkleren aan die vies mogen worden. Ik heb m'n bikini al aan en doe er een soort broek van hun overeen. We lopen naar beneden en nemen de olifanten mee naar een modderpoel waar we ze lekker met modder insmeren ze gaan er lekker voor liggen en rollen. Ook zuigen ze met hun slurf modder op en gooien het dan op hun rug. Na het modderen mogen ze lekker door het zand rollen en daarna is het zwemtijd. Dit is echte zo leuk ze rollen helemaal tegen elkaar aan en gaan kopje onder Wij hebben pannen gekregen die we vol kunnen scheppen met water en over ze heen kunnen gooien, een groot spetter en spatter plezier dus. Daarna krijgen ze soort van riet te eten en is het tijd om afscheid te nemen wat een ontzettend leuke dag!

Eenmaal thuis is het tijd om alle spullen te pakken! De volgend ochtend vroeg gaat de wekker en kleed ik me aan. als ik een Uber wil orderen om naar het vliegtuig te gaan zijn er geen ubers beschikbaar. Oepsie dit gaan we niet menen! Gelukkig is er plan B:  the grap app en ja hoor gelukkig is er een taxi beschikbaar, komt alles toch nog goed! Kuala Lumpur here I come

1. Suzan urrutia:
    14 maart 2017
    Spannende, geweldige ervaringen.
    Ik zit op het puntje van m'n stoel te lezen.
    Je hebt een erge leuke stijl. Heel boeiend.
    Leuk van je Engels!
    Have fun. Be careful
  2. Marloes Hendriks:
    14 maart 2017
    Wat een geweldig leuke video's ook, echt de moeite van het bekijken waard!